ROSACEA

18.03.2018. 18:14

Rosacea je hronično oboljenje kože, koje se predominantno javlja kod žena posle 30, ali postoji i u muškoj populaciji. Osnova je konstitucionalna osetljivost kapilara. Karakteriše se pojavom izraženog crvenila lica, nekad praćeno sa razvojem gnojanica. Početak je neodređen i manifestuje se naletima tranzitornog eritema, uglavnom lica, kako bi se nakon učestalih recidiva postao perzistentni. Tokom dužeg perioda moguće je, da crvenilo kože lica koje je prouzrokovano trajnom vazodilatacijom diskretne površne kapilarne mreže, ostaje jedini simptom rozaceje. U odmaklom stadijumu se uočavaju upalne promene tipa papulo-pustula.

Uzrok rozaceje nije definisan, ali se ističu glavni triger faktori:

• Sunce
  • Alkohol
  • Začinjena hrana
  • Fizička aktivnost
  • Demodex folliculorum

Diferencijalna dijagnoza: lupus, dermatitis e contactu, acne, etc.

Terapija

Lokalna terapija: metronidazol, ivermectin, azalaična kiselina, retinoidi, tretmani laser/IPL

Sistemska terapija: metronidazol, minociklin, doksiciklin

Dopunska terapija: hidratantne kreme za prevenciju crvenila kože, neutralna podloga za osetljivu kožu sklonu crvenilu, fotoprotektivni preparati sa visokim SPF

Uspeh terapije zavisi od stadijuma bolesti, individualne reakcije na prepisane lekove/preparate i opšteg psihofizičkog stanja pacijenta.

Dijagnoza se postavlja na osnovu kliničke slike i dopunskih analiza sa strane dermatologa, koji nakon procene stanja kože sa rozaceom započinje terapiju i prati tok bolesti. U slučaju postojanja udruženog internističkog oboljenja, u proces dalje dijagnostike i lečenja se uključuju i drugi lekari specijalisti.

Autor: Dr Laura Lasinger, specijalista dermetovenerolog