Razlog gubitka kose

14.09.2018. 11:19

Kosa ima estetski značaj u svakom društvu i interpretirana je na razne načine pod uticajem određene kulturalne sredine.Gubitak kose predstavlja veliki psihosocijalni problem.

Na skalpu ima približno 100000 dlaka, od kojih dnevno ispadne 70-100. Žene i muškarci tokom procesa starenja postepeno gube deo kose i vlas postaje sve tanja.

Na rast dlake utiču razni spoljašnji i unutrašnji faktori: mehaničke sile tokom friziranja i trakcija kod oblikovanja kose, hemijska sredstva, opekotine, ishrana / dijeta, malokrvnost, akutna i hronična oboljenja (infekcije, upalni procesi, autoimuna oboljenja, šećerna bolest), bolesti kože glave (gljivice, seboroični dermatitis), operacije, lekovi (beta blokatori, citostatici, antidepresivi, hipolipemici, blokatori kalcijumskih kanala, kontraceptivi, nesteroidni antiinflamatorni lekovi), jaki fizički i emocionalni stres, hormoni ( polni hormoni, hormoni štitne žlezde) i genetika.

Androgena alopecija je genetski predisponirana pojava. Javlja se kod muškaraca(duboki zalisci i potiljačna ćelavost) ali i kod žena (proređuje se srednji deo kapilicijuma).

Efluvijum označava ravnomerno opadanje kose po celom skalpu, koje je prouzrokovano stresom, nedostatkom gvožđa, visokom temperaturom, bolestima ili uzimanjem određenih lekova.

Alopecia areata je pečatasti gubitak kose na jednom ili više mesta na poglavini.Njezina pojava je autimune prirode.

Alopecije sa ožiljavanjem su grupa oboljenja, koja prouzrokuju ireverzibilni gubitak kose.

Tinea capitis je bolest skalpa gljivične etiologije, koja dovodi do ispadanje dlaka i upale kože kosmatog dela glave.

Bakterijske infekcije u kosmatom delu glave izazivaju folikulitis (upalu korena dlake).

Pojava naglog ili postepenog opadanja kose je vrlo učestala, a uzroci mogu biti razni i nekada nisu prepoznati na vreme.Ukoliko primetite nagle, neuobičajene promene u predelu kosmatog dela glave, kao što je difuzno ili pečatasto opadanje kose, svrab ili pojava crvenila u predelu kapilicijuma, svakako se obratite stručnjaku.Specijalista za kožne bolesti Vam može postaviti dijagnozu, dati preporuku za lečenje i ponuditi alternativna rešenja kod ovih stanja.

Autor: Dr med spec Laura Lasinger, Dermatovenerolog