DISKRETNO - SEKSUALNO TRANSMISIVNE BOLESTI

18.09.2018. 10:10

Vrlo aktuelna problematika 21. veka je upravo prenos i širenje, rana dijagnostika i lečenje seksualno prenosivih bolesti.

HPV (humani papiloma virus) kao jedan od najzastupljenijih infektivnih

agenasa u seksualno aktivnoj populaciji. Kao takav izaziva razne promene na koži i sluzokoži čoveka poznatim kao bradavice i kondilomi (polne bradavice).Polne bradavice su izazvane humanim papiloma virusima.Počinju kao sitne promene boje kože koje polako rastu i formiraju šiljate izdanke ilioblike koji podsećaju na reljef karfiola.Nekada postanu tamno smeđe.Na sluznici su ružičasto-beličaste mekane strukture koje se relativno brzo umnožavaju.Visoko rizični tipovi HVP su odgovorni za nastanak intreapitalijalnih neoplazija i karcinoma ženskih genitalija, karcinoma anogenitalne regije kod muškaraca kao i prekanceroznih lezija i malignih tumora orofarinksa.Lekari u primarnom kontaktu zajedno sa specijalistima odrijeđenih oblasti imaju veliki zadatak u pružanju dobre edukacije mladima u školama i njihovim roditeljima. Prevencija nastanka ove infekcije je ključni korak u algoritmu borbe protiv polnih zaraza.Vrlo jednostavna upotreba prezervativa je dobra zaštita od HPV i drugih uzročnika koji se šire seksualnim putem.

Rana dijagnostika infekcije ima veliki značaj. Poslije kraćeg ili duljeg perioda inkubacije humani papiloma virus izaziva promenu koju pacijent ili doktor pri pregledu otkriva i precizira dijagnoze i postavlja se plan terapije. Kod prisutnih patognomoničnih promena dopunski se radi testiranje na virusne partikule i HPV tipizacija. Specifičnu dijagnostiku i terapiju vrši specijalista ginekolog, urolog ili dermatovenerolog.

HPV infekcije mogu perzistirati i asimptomatski.

Efikasna terapijska metoda je radiotalasna hirurgija koja se kao usavršeni vid elektrohirurgije primenjuje za odstarnjivanje spoljasnjih bradavica i kondiloma anogenitalne regije kod žena i muškaraca.Nakon terapije su mogući recidivi. Zato se primenjuje dopunska lokalna terapija i potrebno je nekoliko kontrola nakon intervencije.

Herpes genitalis (Herpes virusne infekcije)

Nekoliko dana posle polnog kontakta javlja se peckanje pri mokrenju, crvenilona sluznici i sitni plikovi.Ta regija je bolna, nekada dolazi do uvećanja limfnih čvorova u preponama.Terapija po preporuci specijaliste.

Trichomonijaza

Uzročnik je Trichomonas vaginalis. Izaziva sekreciju sivo-zelenkasete sluzi, neprijatnog mirisa kod žena, dok je kod većine muškaraca bez simptoma ili je praćeno upalom mokraćne cevi. Dijagnoza se potvrđuje mikrobiološkom analizom.Terapiju prepisuje lekar specijalista.

Gonoreja

Naisseria gonorrhoeae je uzročnik.Kod muškaraca je vrlo izražena simptomatologija u vidu peckanja,obilatog sekreta iz mokraćne cevi nekada se javlja i kap krvi na kraju mokrenja.

Lues (sifilis)

Treponema pallidum posle duže inkubacije stvara upalu i tvrdu ranicu na sluznici koja je bezbolna i ne zarasta.

Candida

Javlja se kod oba pola. Uzrok može biti i uzimanje antibiotika, promena u sastavu rezidentne flore, povišen šećer u krvi. Može da prouzrokuje crvenilo, peckanje, svrab. Pojavljuju se beličaste siraste naslage na sluznici genitalija. Adekvatna higijene i ciljana terapija daju zadovoljavajuće rezultate.

Chlamydia

Vrlo frekventna infekcija koja često biti asimptomatska. Nekada prouzrokuje sekreciju, nelagodnost, peckanje pri mokrenju i bolove u donjem delu stomaka. Nelečena infekcija može dovesti do steriliteta.

Ureaplasma, mycoplasma

Česta, mahom asimptomatska infekcija kod oba pola. Dijagnoza se postavlja na osnovu nalaza cervikalnog brisa kod žena , odnosno uretralnog brisa kod muškaraca. Terapija se prepisuje za oba partnera.

Moguća komplikacija nelečene infekcije su tegobe sa strane genitalnog trakta i sterilitet.

Mollusca contagiosa

To su infektivne bubuljice, crvene sa belim centrom.Javljaju se u velikom broju na koži pubičneregije i donjem delu stomaka. Dermatolog ih uklanja jednostavnom, kratkotrajnom intervencijom.

Ukoliko se pojave neuobičajene promene na koži i vidljivoj sluznici, koje se razlikuju od normalne, zdrave strukture tkiva , ili se javlja osećaj peckanja ,svrab, bol odmah se obratite dermatovenerologu, ginekologu ili urologu.

Rana dijagnostika je vrlo značajna, zbog bržeg izlečenja i sprečavanja nastanka komplikacija.

Polno prenosive bolesti se mogu sprečiti!

Autor: Dr Laura Lasinger, specijalista dermatovenerolog